Klikni ovde za pomoć kod unosa
ROBNA/FINANSIJSKA MALOPRODAJA
Uključenje opcije za firmu 'Omogućen rad sa finansijskim maloprodajama' uvodi te u novi način
rada sa maloprodajama u Lidderu. Ako uključiš ovu opciju
moći ćeš da praviš maloprodajne kalkulacije isto kao i do
sada, s tim da će ti Lidder praviti nalog za knjiženje tako
da na konto robe knjiži vrednost robe po toj kalkulaciji i
to po tarifama. Uvodi se konto finansijske
maloprodaje koji treba pridružiti na šifarnik konta
ukalkulisanog poreza zato što on ima analitiku po tarifama.
Sve što možeš da radiš u robno vođenoj maloprodaji, možeš
i u finansijski vođenoj.
U šifarniku maloprodaje pored šifara artikala treba
otvoriti dodatno onoliko šifara koliko imaš tarifa sa
različitim PDV stopama, odabrati im različite tarife i
uneti im cenu 1 dinar.
Kod razduženja finansijske maloprodaje koje radiš na osnovu
izveštaja sa fiskalne kase, treba da odabereš šifru koja
se odnosi na tarife iz izveštaja i, kad te Lidder pita za
iznos, da tu uneseš vrednost pazara za tu tarifu. Ovaj
postupak ponovi onoliko puta koliko imaš različitih tarifa.
Fakturisanje iz finansijske maloprodaje se radi na isti način kao
iz robno vođene samo što na karticama artikala nećeš imati
ništa knjiženo, već će to biti na karticama konta finansijske
maloprodaje.
Do nivelacije za finansijsku maloprodaju dolaziš iz menija SERVIS / RAZNO / POPISNE LISTE i ako na prvo pitanje ' za
finansijsku maloprodaju?' odgovoriš sa "Da" Lidder će, kada mu
odgovoriš da radiš samo nivelaciju bez popisa, napraviti
listu artikala za koje si pravio ulaz. U kolonu popis treba
uneti količinu koju hoćeš da nivelišeš a u novu cenu uneti
cenu na koju hoćeš da nivelišeš.
Kad završiš sa unosom količina i novih cena za sve artikle
koje hoćeš da nivelišeš, odštampaj listu nivelacije i
tasterom "K" proknjiži istu.
Za one koji prelaze sa robnog vođenja maloprodaja na
finansijsko, u ručnim nalozima je dodata komanda "J" koja
funkcioniše samo ako uključiš gore pomenutu opciju i koja
ti stornira robno vođenu prodavnicu i prebacuje je na
konto koji odabereš. Komandom "J" ćeš verovatno morati
da prebaciš robno na finansijsko iz više puta jer se jednim
nalogom prebacuje 996 stavki robe.
Prilikom prebacivanja Lidder će te pitati za mesto troška
finansijske maloprodaje, gde moraš uneti bilo koji broj osim
mesta troška "0", ako planiraš da u Lidderu vodiš više
(maksimalno 250) finansijskih maloprodaja u okviru iste
firme. KEPU knjiga se od sada vodi po mestima troška
i od sada možeš komandom "M" iz KEPU da dobiješ stavke koje
se tiču samo nekog određenog mesta troška.
Prepis finansijske maloprodaje i šifarskih usluga u robne kartice
Kod firmi koje vode finansijsku maloprodaju i koje imaju
duvan na stanju, radi lakšeg popunjavanja IE-TMDP obrasca,
napravljena je mogućnost prepisivanja količina ulaza iz
kalkulacija na kartice artikala. Potrebno je ići u meni "servis/preduzeće/izvoz-uvoz-obrada/prepis fin.usl.u robni info" i odgovoriti na postavljena pitanja. Ovo je potrebno za one maloprodaje koje
se između ostalog bave i prodajom cigareta a vode se
finansijski, zbog lakšeg popunjavanja obrasca IE-TMDP koji
se šalje Agenciji za duvan. Podatke za ovaj izveštaj
možeš dobiti iz pregleda kartica šifarnika maloprodaje ili
iz PREGLED / STATISTIKA / PROMET ROBE, ako si šifarnik organizovao tako da možeš
pomoću filtera da izdvojiš cigarete. Ako podatke za
izveštaj uzimaš sa kartica, prvo iz Liddera tasterom "F2" postavi datum na krajnji datum perioda za koji se daje
izveštaj, zatim uđi na karticu cigareta sa najmanjom
šifrom i tasterom "Shift+D" postavi početni datum perioda
za izveštaj. Tasterom "K" ćeš dobiti polje za unos komisionara pa ćeš tasterom "Esc" dobiti izbor dobavljača za koga
praviš izveštaj, i posle unosa dobavljača na kartici ćeš
dobiti sve ulaze za odabrani period i odabranog dobavljača.
Tasterom "+" ćeš dobiti sledeću karticu artikla sa ulazom od
odabranog dobavljača u tom periodu.
Ovu proceduru treba ponoviti za svakog dobavljača od koga
si nabavljao cigarete u tom periodu i tako ćeš popuniti
redni broj 2 u obrascu IE-TMDP. Podatke o količini prodatih
cigareta ćeš dobiti tako što ćeš sabrati zalihe na početku
perioda sa svim ulazima i oduzeti stanje zaliha na kraju
perioda, koje ćeš dobiti tako što uradiš popis
.
Prelazak sa finansijski vođene MP na robnu MP
Finansijski vođene MP su bile u „sivoj zoni“ svakodnevnog rada sve do 2019. godine. Nikad nisu bile eksplicitno dozvoljene, ali ni zabranjene, a uvek su opravdavane obimnim robnim prometom. Od 2019. godine, situacija postaje jasna tumačenjem Ministarstva finansija koje je eksplicitno pojasnilo ono što i inače piše u Zakonu: robna evidencija u MP mora postojati, nije dovoljan samo finansijski reprezent. Nema nikakvog prelaznog roka jer se Zakon nije ni menjao, samo je u 2019. dodatno pojašnjen u mišljenju koje je dalo Ministarstvo.
Firme u kojima su MP vođene finansijski, sada je jasno, moraju da pređu sa finansijskog vođenja MP na robno vođenje istih tih MP u nekom trenutku koji same odaberu, a najbolje odmah, jer prelazni rok ne postoji.
Postupak nije komplikovan, ali podrazumeva tačno određene korake koje sve knjigovođe već znaju, a mi ćemo ih navesti i opisati ih sa posebnim osvrtom na to kako se to izvodi u Lidderu. Kao što smo i pre koju deceniju napravili alat za lakši prelazak korisnicima Liddera sa robnog vođenja MP u finansijsko vođenje MP, tako smo i ovom prilikom napravili veliko ubrzanje rada pri ovom sadašnjem prelasku sa finansijskog na robno.
Osnovni koraci:
1. Proknjiži svu eventualno zaostalu dokumentaciju vezanu za MP, na isti način kao što ste to radili i do sada.
2. Napravi popise u svim u MP objektima na isti dan. Mora se znati tačno robno stanje po jedinici mere i prodajna cena za svaki artikal iz asortimana i to za svaku MP posebno na posebnoj listi.
3. Unesi sve popise posebno po mestima posla (po maloprodajama) u finansijske popise MP u Lidderu (Servis/Razno/Popisne liste – Popis finansijske MP). Ovde možeš koristiti i rad sa bar kod čitačima ako ih imaš - radi na potpuno standardni način kao i inače sa popisnim listama.
4. Potrebno je uraditi proveru slaganja zbira popisa sa finansijskim stanjem kartica po tarifama na kontu 1345, gde se u Lidderu obično vode finansijske MP. Ako ima razlika po popisima, treba proknjižiti višak/manjak/otpis/kalo/lom i slično, onako kako je i do sada knjižieno za sve MP po svakom MT. Nakon toga svaki popis mora odražavati stanje na kontu 1345. Popisna lista mora biti proknjižena.
5. Isključi opciju za rad sa finansijskom MP (Servis/Opcije za Firmu /MP/Omogućen rad sa finansijskom maloprodajom). Ne brini, stanja na svim kontima su i dalje tu, isključenjem opcije samo smo Lidderu rekli da više ne pita za načine rada prilagođene finansijski vođenim MP.
6. Po popisima koje ste uneli treba uraditi robne ulaze robe u MP:
Da bi robni ulaz po popisu bio ispravan potrebno je utvrditi prosečnu ukalkulisanu razliku u ceni za robu na stanju. Procenat prosečne ukalkulisane razlike u ceni se dobija stavljanjem u odnos zbira salda konta razlike u ceni (obično 1349) i salda konta ukalkulisanog poreza u MP (obično 1344) sa saldom konta finansijske MP (obično 1345) za određeno MT za MP koju radiš. Taj procenat treba da izračunaš na što više decimala. Što više je oko 7 i ako koristiš Lidder računsku mašinu komanda za promenu broja decimala je D. Podrazumeva se da sa svih navedenih konta uzimaš analitike koje odgovaraju tarifama za višu i nižu stopu i procente izračunavaš posebno. Analitike tarifa (viša i niža stopa poreza) su obično 1011 za višu, 1012 za nižu i 1013 za robu bez poreza, ako su ti oznake tarifra 11, 12 i 13 za stope od 20%, 10% i 0%.
Procenat prosečne ukalkulisane razlike u ceni je bitan da bi Lidder mogao da krene od neke osnove (u finansijskom knjigovodstvu je sve bilo po prosečnim), a dalje će, kao i inače, nastaviti po stvarnim nabavnim cenama. Procenat, tehnički, služi tome da bi Lidder na osnovu prodajnih cena koje ćeš unositi ili uvoziti iz popisa, mogao da izračuna nabavne cene za sve artikle.
7. U Lidderu ćeš za robno zaduženje MP koristiti direktan ulaz robe od dobavljača „pomoćna šifra“ (obično je to prva analitika u šifarniku sa šifrom „1000“). Zvuči možda nelogično, ali ovo je jedan od lakših načina: Te ulazne kalkulacije će biti početak robnog zaduženja, a ne stvarni ulaz od dobavljača što ćete podesiti u toku samog unosa kalkulacije.
Krenite u unos ulaza u MP (direktan ulaz u MP), konto 1340 (NE 1345, njega više ne koristimo) od dobavljača pomoćna šifra sa MT za tu MP koju radiš i u polje otpremnica upiši „Prenos u 1340“ .
7.a Automatsko kopiranje stavki iz popisa
Kada uđeš u radni segment (gde možeš unositi artikle), možeš unositi artikal po artikal sa popisa, ali je svakako svrsishodnije i najlakše da iskoristiš komandu napravljenu za ovu priliku: Komanda za automatsko učitavanje stavki iz popisa finansijske MP (koji si uneo u koraku 3) u ulaznu kalkulaciju je „L / - Import popisne liste finansijske MP“.
Dakle, nakon ulaska u kalkulaciju izađi iz unosa artikla i iskoristi komandu „L / - import popisne liste finansijske MP“. Lidder će ti tom prilikom pitati da odabereš popis finansijske MP koji odgovara MP za koju radiš robno zaduženje, zatim će te pitati za tarifu iz koje uvoziš artikle, te i za procenat ukalkulisane RC za tu tarifu i za tu MP koji si izračunao u koraku 6. Lidder će taj procenat sam izračunati sa stanja konta po MT i analitike tarifra, i on bi morao biti isti kao i onaj koji si ti izračunao. Ovo je još jedna dodatna kontrola. Ako se procenti ne slažu proveri sve iznose još jednom, nemoj pokretati knjiženje pre nego što je sve tačno. Nakon unosa procenta, stavke sa popisa će se pojaviti i bićeš upitan za sledeću poresku tarifu koju radiš i za procenat po njoj. Kada završiš sa tarifama, pritisni "ESC" da izađeš iz importa i iskoristi komandu „K“ za knjiženje, nakon što si proverio da li ti se kalkulacija slaže. Ne brini zbog toga što ispod piše da je porez nula, jer on to i jeste: Porez je već ranije ukalkulisan, kao i RC, mi samo radimo robni ulaz, a Lidder je za nas postavio porez na nulu i korigovao nalog tako da nema dobavljača već samo storniranja sa Finansijske MP (1345 po tarifama i MT) i prebacivanja na robnu MP na 1340 po artiklima i sa količinama. Moguće je da neće stati sve stavke pa ćeš proces ponoviti više puta gde ćeš biti upitan i od kog broja stavke u popisu da se učitavaju stavke u kalkulaciju, ali postupak je isti.
Nakon knjiženja svih kalkulacija, prebacivanje je završeno i dalje radiš robnu MP.
7.b Ručni / pojedinačni unos stavki u kalkulaciju
Ako radiš ručni unos stavki robe (ako iz nekog razloga ne radiš unos u popis finansijske MP) onda je postupak duži: nakon ulaska u kalkulaciju izađi iz unosa artikla i iskoristi komandu „R“. Njome ćeš preći na unos po prosečnoj ukalkulisanoj razlici u ceni i uneti procenat koji će se primenjivati na prodajnu cenu. To je procenat iz koraka 6. Zatim unosiš šifre artikala iz prve poreske tarife, količine i maloprodajne cene iz popisa. Lidder na osnovu unetog procenta izračunava nabavnu cenu, za nju te i ne pita nakon unosa procenta. Nakon unosa svih artikala iz jedne tarife, pređi na sledeću sa prethodnim ponovnim korišćenjem komande „R“ radi unosa procenta Uk. RC za tu poresku tarifu.
Nakon unosa svih stavki u kalkulaciju, potrebno je uraditi korekciju PDVa tako što ćeš komandom „D“ uneti iznos nula (0,00) i tek nakon toga proknjižiti ulaznu kalkulaciju po popisu.
Nakon knjiženja popisa (ulaz robe kroz kalkulaciju) treba stornirati stanje finansijske MP po tarifama sa 1345, stanje zaduženja od dobavljača 4350/1000, kao i ukalkulisani porez i ukalkulisanu razliku u ceni takođe po tarifama (viša i niža) po zaduženju finansijske MP. Kada se radi automatski import iz popisa finansijske MP onda to Lidder radi za tebe, ali kada radiš ručni unos, onda moraš ti. Dajemo primer kontiranja naloga sa dve tarife:
Nakon knjiženja ovog dodatnog naloga (primer na slici), prebacivanje je kompletirano i dalje radiš robnu MP.
Podsećanja radi, evo kako Lidder koristi konta kod rada sa maloprodajom:
1344 – ukalkulisani porez u MP
Dugovna strana 1344 po tarifama = potražna strana 4760 po tarifama (obaveza PDVa na osnovu prodaje iz MP)
Potražna strana 1344 po tarifama = ukalkulisanom porezu pri ulazu u MP (2700-opšta stopa i 2710-posebna stopa)
1349 – razlika u ceni u MP (ostvarena / ukalkulisana)
Dugovna strana 1349 – predstavlja stanje ostvarene razlika u ceni pri prodaji iz MP (razduženje MP (VD-6))
Potražna strana 1349 – predstavlja ukalkulisanu razliku u ceni pri ulazu u MP (direktan ulaz u MP od dobavljača ili prenos sa VP-1320 u MP-1340 (VD-6))
Kratak osvrt na rad sa robnom maloprodajom za one koji nisu radili:
Rad sa robnom MP je vrlo sličan radu u VP, ali i radu sa finansijski vođenim MP.
- (MP) radiš isto ili slično kao do sada, s' tim da sada moraš da unosiš sve elemente za svaki artikal (možda si ranije unosio samo ukupne vrednosti za višu i nižu tarifu, ali najčešće su finansijskom, iako je finansijsko, unešeni svi artikli radi samih dokumenata kalkulacija). Nakon svake nabavke, neophodno je da napraviš ulaznu MP kalkulaciju, bilo da je od dobavljača, bilo da je sa VP magacina.
- Kalkulacije mogu da budu česte i sa velikim brojem stavki, pa razmisli o potencijalnom uvozu stavki iz elektronskih dokumenata dobavljača. Lidder može da uveze kalkulaciju iz fakture dobavljača ako je ona u nekom od UPSS (Udruženje Proizvođača Softvera Srbije) XML fomata. Većina softvera bi trebala da podržava taj format za izvoz fakture koji onda ti možeš iskoristiti da ne prekucavaš kalkulacije kod budućih ulaza robe.
- Razduženje MP koje si radio samo po tarifama, od sada treba da radiš po artiklima. Ovo je najbolnija tačka zbog koje se nekada MP i vodila finansijski, ali nema mesta panici: Osim ručnog unosa artikala u razduženju MP, u Lidderu postoji i uvoz specifikacije prodaje iz elektronske datoteke koju dobijaš putem interneta od softvera iz MP. Svakodnevni posao sa velikim brojem stavki, može se rešiti ako je datoteka u nekom od UPSS XML fomata. Ako imaš specifikaciju prodaje u odgovarajućem formatu za izvoz veoma jednostavno je možeš iskoristiti tako da ne moraš da prekucavaš svakodnevna razduženja MP.
- Popisi, otpisi, povrati i interne otpreme se rade na isti način kao i u VP, samo je konto drugačiji.
- Posebno „zanimljiva“ tema su prodaja sa popustima u MP: mi preporučujemo da ih gledaš baš tako kako im je ime: to su popusti koje firma daje kupcima i da to nikako ne mešaš sa nivelacijom cena robe na stanju, što je na žalost čest slučaj, pa čak i kod savetodavaca. Uobičajeno ali i pogrešno mišljenje je da je neophodno raditi nivelaciju cena robe u maloprodaji pre svake prodaje sa popustom. U najkraćem, promenu cene robe na stanjima u prodavnicama ti nisi stvarno radio pre prodaje već si određenim kupcima dao popust pod nekim uslovima i za neke artikle i to nije isto što i promena cene artiklima na stanju u maloprodaji, pa zato ne treba raditi nivelaciju. Za jedan artikal je propisano da mora postojati jedna cena u toku jednog dana zakonom o fiskalnim uređajima. Dakle, cena se ne menja u toku dana, daje se popust kupcima i zbog toga nivelacija uopšte ne treba da bude tema kod prodaje sa popustom, bez obzira na razna tumačenja i praksu mnogih.